dimarts, 29 de novembre de 2011

Scratch

Avui a classe s'ha mencionat l'Scratch, sense arribar a aprofundir-hi, així que intentaré presentar-lo tot seguit.
D'entrada, jo només el coneixia d'haver-lo sentit mencionar, per exemple, quan durant l'estada intensiva de pràctiques el mestre d'informàtica em va comentar que a sisè curs els alumnes aprenien a utilitzar-lo.

Scratch, segons el que trobem a la Viquipèdia, és "una aplicació informàtica destinada principalment als nens, mitjançant la qual poden explorar, experimentar i manifestar idees de manera creativa i divertida". Si entrem a la web oficial -des d'on ens podem descarregar l'aplicació de manera gratuïta-, veiem que el seu lema "Imagina · Programa · Comparteix" ja ens dóna pistes dels fonaments del programa.

Per informar-me sobre el programa, a més de les dues webs enllaçades anteriorment, he accedit a la web Scratch Català, un bloc creat i administrat per l'Eugeni Catalán que resulta de gran utilitat per conèixer l'aplicació això com per resoldre els dubtes sorgits. En ella, també podem trobar una explicació del joc, a més d'un detallat tutorial.

Els gràfics i els moviments de l'aplicació Scratch són molt limitats, però en qualsevol cas pot ser una molt bona eina d'iniciació en la creació d'animacions i programació amb l'ordinador. A més, les possibilitats de joc i de crear noves dinàmiques, escenaris i utilitats són infinites: tantes com idees es tinguin. Així, com a projectes de referència, us proposo consultar aquest apartat de la web Scratch Català.

Finalment, i com a curiositat, m'ha resultat agradable veure l'apartat Escoles, en què cita un seguit de centres en els quals s'ensenya i es treballa a partir d'aquesta aplicació. Un exemple que trobem és l'escola Projecte de Barcelona, com ens mostren en aquest reportatge. Tant de bo altres escoles s'afegeixin a aquest llistat, perquè trobo que l'aplicació val la pena, i pot ser de gran utilitat per a l'aprenentatge dels alumnes en relació amb les TIC.

dilluns, 28 de novembre de 2011

Projecte Aula 2.0

Fa tot just un mes (el passat 27 d'octubre), vaig fer la següent 'piulada':

" Valdrà la pena parlar a classe sobre el Projecte Aula 2.0 "

Feia referència a un esdeveniment que acabava de succeir tot just unes hores abans, quan en el marc de la celebració de l'ITWorldEdu 2011 es va guardonar el Projecte Aula 2.0.



Abans de parlar d'aquesta iniciativa, vull contextualitzar què és l'ITWorldEdu. Es tracta d'una trobada internacional per al sector de les noves tecnologies en l'àmbit educatiu. Enguany es va dur a terme la 4a edició al CosmoCaixa de Barcelona durant els dies 26 i 27 d'octubre. Jo no vaig tenir la sort d'anar-hi (més bé, me'n vaig assabentar tard), però sí vaig poder seguir en directe una de les conferències a través de l'emissió "streaming" a la web del certamen i de les piulades que apareixien a Twitter.

Tal i com s'anuncia a la notícia, el Comitè Executiu de l'ITWorldEdu 2011 va reconèixer les bones intencions del Projecte Aula 2.0, integrat per un conjunt d'empreses entre les quals es troba "El Periódico".
El Projecte Aula 2.0 es defineix com "un conjunt d'eines i serveis dissenyats expressament per treure el màxim profit de l'Escola 2.0 i utilitzar les TIC de forma pràctica i efectiva en els processos d'ensenyament i aprenentatge".

Així doncs, constitueix un entramat format per una plataforma educativa, llibres de text multimèdia, un quadern d'exercicis virtual, un portal educatiu de foment de la lectura, l'edició d'un diari i una revista digitals, i altres materials de suport escolar.
Amb tot plegat, una xarxa de recursos TIC que facilita l'aprenentatge de l'alumnat. Per això, considero que aquesta iniciativa es mereix el reconeixement i el guardó de l'ITWorldEdu, i que valdrà la pena seguir de prop i estar al cas de les novetats que sorgeixen d'aquest, ja que en uns anys és bastant provable que haguem de fer-ne ús a l'aula.

L'educació amb les TIC a Twitter

Navegar per Twitter és tota una aventura: saps on comences, però mai on acabaràs arribant. La veritat és que, d'ençà que vaig iniciar el meu compte, ho faig sovint, això d'anar d'enllaç en enllaç (altrament dit, de 'hashtag' en 'hashtag') llegint les piulades interessants sobre educació amb les TIC.

Avui he anat a parar a @totemguard, un usuari que ofereix enllaços interessants sobre recursos TIC per a mestres. És especialment al Blog on es recullen aquest seguit de recursos, i aprofitaré aquesta entrada per parlar d'una que van publicar el passat dissabte:



En aquest espai ens dóna pistes per poder dur a terme el que tot just comentava a l'inici d'aquesta entrada: trobar un espai virtual en el qual poder estar al dia de l'actualitat de l'educació amb les TIC.
Es proposa, per començar, seguir aquelles piulades filtrades que resulten d'escriure els hashtags #Educacion #tic. A més, s'ofereix un llistat dels hashtags més freqüentats pels docents a Espanya. Finalment, també proposa seguir la repercussió a la xarxa d'algun esdeveniment educatiu que s'estigui duent a terme a qualsevol punt del planeta.

Amb tot plegat, una proposta que valdrà la pena tenir en compte, ja que com molt bé s'anuncia al final de l'entrada, "Twitter ha estat escollida com l'eina número 1 per a l'aprenentatge en el 2011".