diumenge, 22 de novembre de 2015

Sumant i restant amb Arloon Mental Math

Entrada per al blog Proyecto Guappis en castellà
Accés a la publicació original


En el que portem d'any ja hem parlat de tres apps #guappis de Arloon: Anatomy, Solar System i Plants. És el torn de Mental Math, l'última que ha publicat aquesta iniciativa espanyola.


Com ells mateixos defineixen, Mental Math és una divertida aventura en la que aprendre càlcul jugant. A l'AppStore podem veure que està orientada per a infants d'entre 6 i 8 anys, ja que el que es treballen són sempre sumes i restes. Crec, però, que és extensible fins als 12 anys donat que a mesura que s'avança en el joc es redueix el temps de resposta i és necessària certa agilitat sumant i restant.


Quan iniciem l'app d'entrada se'ns mostren tres opcions: Aprèn, Assoliments i Jocs.

A la secció d'Aprèn, Boxy, un simpàtic pollet amb ulleres, ens ensenyarà tècniques de càlcul mental per a sumar i restar. Treballarem la comparació amb la distància entre dos nombres, l'arrodoniment a partir de la descomposició d'un nombre en funció d'altres, la resolució de sumes i restes fruit de l'arrodoniment a 10 i a 5 i a encadenar una seqüència d'operacions retenint els nombres en la ment. 

A mesura que avancem anirem desbloquejant un total de deu assoliments; cada un d'ells amaga secrets sobre nombres, operacions i d'altres aspectes relacionats amb el càlcul i els nombres com l'àbac, la successió de Fibonacci o el sistema binari.


També podem obtenir assoliments jugant: tenim tres individuals -Inundació, Caça-cuques de llum i Laberints- i dos en parella -Setge i Mur- en els que ens retem un a l'altre usant la meitat de la pantalla.

Els jocs són una fantàstica manera de posar en pràctica el que s'assimila en la secció Aprèn. En aquest sentit, he trobat una mica complexes algunes de les explicacions i exercicis plantejats en aquesta secció, així que estarà bé que el nen o nena tingui el suport de l'adult per resoldre junts els dubtes que puguin sorgir. 

Una altra qüestió a tenir en compte és que, a diferència de les altres cinc apps de Arloon, aquesta no inclou Realitat Augmentada. No obstant això, tampoc resulta necessari: en la meva opinió, l'app ja és molt completa com està i permet treballar múltiples competències com la digital, matemàtiques, ciències i el fet d'aprendre a aprendre.


Arloon Mental Math està disponible en anglès i castellà per 2,99 € tant per a iOS (iPhone y iPad) com Android.

dimarts, 17 de novembre de 2015

Programación y robótica educativa | Revista Entera2.0

Hace unas semanas me pidieron participar en el tercer número de la Revista Entera2.0, publicación anual de la Asociación Espiral, de la cual soy socio y miembro de la junta ampliada. Conocedor del éxito de los dos anteriores, por supuesto no me lo pensé dos veces.

Este tercer número es un monográfico sobre Tendencias EDUTIC: aquellas que cada vez tienen más protagonismo en nuestras aulas. Es indiscutible que una de ellas es la programación y la robótica educativa, y con el fin de asentar las bases de estos contenidos he redactado un artículo de acceso libre en castellano y catalán.


En castellano:


En català:


¡Espero que os guste!

divendres, 6 de novembre de 2015

La programació com a nova alfabetització

Entrada per al blog Educ@conTIC en castellà
Accés a la publicació original


Estan sent uns dies apassionants. Com sabeu, aquestes setmanes estem en ple desenvolupament del Mooc "Com introduir la programació i la robòtica educativa a totes les matèries" -MoocBot a les xarxes-, organitzat per Intef i Educalab. Aquesta primera edició ha tingut més de dos mil participants i puc afirmar que fins i tot ha suposat l'inici d'una comunitat d'educadors que persegueixen objectius comuns.


Cada vegada més docents mostren interès per endinsar-se en l'apassionant aventura que representa apropar la programació i la robòtica educativa als seus alumnes (anava a dir nens i nenes, però això no entèn d'edats). L'equip de Educ@conTIC, coneixedor d'aquest interès creixent, ha volgut dedicar el primer mes de la seva nova etapa a la temàtica que ens ocupa.

Al llarg d'aquest mes d'octubre, a Educ@conTIC hem vist un intercanvi d'opinions i experiències sobre programació i robòtica educativa, com la fantàstica reflexió de Jon Bustillo al voltant de la consideració d'ambdues com a recurs educatiu; la seva introducció dins del canvi metodològic, com planteja Omar Fernández; l'humor gràfic de Néstor Alonso; els sorprenents projectes compartits per Mertxe J. Badiola; la il·lusió i les ganes que trasmeten Mercedes Ruiz i Román Ontiyuelo al podcast; la privilegiada perspectiva de David Cuartielles a #direcTIC; les conclusions de Paco Ruiz fruit de la seva àmplia experiència; les perspectives de futur que destaca Bernat Llopis.

M'atreveixo a afirmar que en totes elles es desprèn el mateix missatge: estarem d'acord que la programació i la robòtica educativa darrerament estan tenint molta repercussió mediàtica i que sembla que s'han convertit en una moda, però per damunt de tot no hem de perdre de vista que allò que ens mou és l'educació de l'alumnat. Això és el que determina l'enfocament de les nostres acccions, les quals han de pretendre treure el potencial de cada alumne, autèntic protagonista del seu aprenentatge.

Com comentava, cada vegada són més els docents que integren en les seves classes la programació i la robòtica educativa, i una mostra és que són ja moltes les escoles i instituts les que comparteixen els projectes duts a terme. Són moltes però no pas totes, doncs existeixen certes resistències al canvi tant per part de l'administració com dels mateixos docents.

Aprendre a programar dins i fora de classe



Al nostre país trobem un centenar d'iniciatives que pretenen apropar aquests continguts a infants i joves amb l'organització d'activitats extraescolars, tallers, cursos, campus en moments de vacances i d'altres esdeveniments fora de l'horari estrictament escolar.

Algunes d'elles segueixen la filosofia de treball que sustenten alguns fabricants de robots educatius, mentre que d'altres creen les seves pròpies metodologies de treball. D'acord amb Jon Bustillo, el que és important és que el formador, a més de coneixements tècnics, també tingui perspectiva per a comprendre i/o afavorir entorns d'aprenentatge que ajudin a cada estudiant. Hi faig referència en aquest punt perquè són moltes les iniciatives formades per un equip mixte de docents i persones amb titulacions universitàries de perfil tècnic com enginyeria.

En qualsevol cas, és indiscutible que aquestes propostes estan participant activament en la introducció de la programació i la robòtica educativa en els centres educatius, i ja s'han donat situacions en les quals l'escola o institut decideix apostar-hi arran d'algun esdeveniment inicial que resulta ser un èxit.

La programació com a nova alfabetització


Arribarà el dia en que, com va succeir fa uns anys amb l'anglès, s'ofereixi a tots els alumnes la possibilitat d'aprendre a programar a l'escola i a l'institut. No tant per formar futurs informàtics (que també), sinó per a que tots puguin fer front a qualsevol repte posant en pràctica tres pensaments: el creatiu, el crític i el computacional.

Aleshores m'imagino que, d'igual manera que succeeix amb l'anglès, la música o l'esport, les acadèmies i d'altres iniciatives extraescolars seran una fantàstica opció per a aquells infants i joves que mostrin interès per ampliar coneixements i encaminar-se cap a les sortides professionals que es desenvoluparan en un futur.

Tornant al present, tot plegat ja està començant a passar i si m'ho permeteix, em remento a l'inici d'aquest article: estan sent uns dies apassionants!

diumenge, 1 de novembre de 2015

¿Quieres aprender Scratch?

Llevamos ya unas semanas de este curso 15/16 y veo con alegría que son muchos los docentes que han empezado a trabajar Scratch con sus alumnos. En esta publicación compartiré algunos enlaces de interés para empezar y ampliar conocimientos sobre Scratch:

Cursando un MOOC


Un MOOC, curso masivo online, abierto y gratuito, es una fantástica manera para empezar, ya que durante unas semanas compartirás la experiencia con otros docentes con el mismo interés. Tres ejemplos:

  • Programación para todos con Scratch: durante este mes de noviembre se lleva a cabo la primera edición de este Mooc diseñado por el grupo Inventa de la UOC. Dado que se centrará en Scratch, estoy convencido de que será una gran oportunidad para empezar con este entorno de programación.

  • Curso de programación de juegos con Scratch: el equipo de Programo Ergo Sum, iniciativa murciana sin ánimo de lucro, también ofrecerá en su plataforma durante este mes de noviembre un Mooc gratuito en castellano. 

Algunos portales y canales de YouTube


Esta misma semana en el portal de Genbeta han publicado Siete webs y canales de YouTube para aprender Scratch desde cero a nivel experto, una recopilación en la que encontraréis enlaces a la misma web de Scratch, la cual ofrece un paso a paso guiado para empezar, y otros.

Asimismo, en el portal de Educ@conTIC también han publicado esta semana Recursos y formación: robótica y programación, una entrada de blog en la que se hace referencia, entre otros, a esta lista de reproducción del curso “De espectador a programador. El camino para entender la tecnología aprendiendo a manejarla”:


En esta publicación no podía dejar de lado la guía Informática Creativa, una publicación de más de 150 página que sirve como fantástico recurso para empezar con Scratch. Ha sido traducida por el equipo de Programamos (creadores también de Dr. Scratch) y que gracias a la financiación del Gobierno de Educación de Navarra se puede descargar de forma gratuita desde este enlace.

También recomiendo la recopilación que ha llevado a cabo en su web Antonio Ruiz, miembro del equipo de creación de contenidos de MoocBot: Taller y rincón creativo con Scratch.

En catalán, os dejo los enlaces esenciales: Crear jocs amb Scratch, blog de Pau Córdoba, maestro de Granollers que compartió en este enlace todo el contenido de un curso para docentes llevado a cabo en esa población; los videotutoriales de Frank Sabaté compartidos en Codemads primero y en YouTube; los materiales preparados por CodeClubCat divididos en dos niveles, inicial y avanzado; la comunidad ScratchCatalà, gestionada por Eugeni Catalán, y en la que encontraréis novedades sobre Scratch y otros recursos.

Ampliando la experiencia


Si ya tenemos nociones básicas de Scratch y queremos ir más allá, os recomiendo visitar la publicación que hice en el blog colaborativo EnlanubeTIC: ¡A programar!


Allí encontraréis más de 25 referencias a otros recursos (programas, webs, apps...) que, bajo la misma filosofía que Scratch, nos permitirán acercar la programación a los más pequeños e ir más allá con aquellos alumnos que quieran explorar otras opciones.

También comparto el evento que hicimos en directo el pasado martes en motivo de MoocBot:


A partir del minuto 12 veréis algunas opciones poco conocidas que nos permite la web de Scratch para la gestión de proyectos y la reinvención de los mismos, así como algunos de los recursos a los que también hago referencia en la publicación de EnlanubeTIC.


Como véis, no hay excusa para aprender a programar. Lo sé, el tiempo es oro y la gran limitación, pero solo que tomemos uno de los enlaces compartidos como punto de referencia veremos que resulta más sencillo de lo que pensábamos.

Ya sabéis, si tenéis alguna duda dejad un comentario y si os ha resultado interesante os invito a compartir la publicación.

Un saludo y... ¡a programar!